Prodaja biznisa brzo i lako - kako se odvija prodaja firmi?

Prodaja biznisa nije jednostavan zadatak, naročito ukoliko je u pitanju razrađen posao čije kvalitete morate da prikažete velikom broju potencijalnih kupaca. Neophodno je napraviti plan, pronaći potencijalne kupce i pripremiti kvalitetnu prezentaciju posla, koja će ubediti kupca da je vaš privatni biznis odlična šansa za njega.  

Kako prodati firmu - koji pristup zauzeti?

Odgovor na pitanje kako prodati razrađen biznis leži u realnim kvalitetima posla koji ste razvili. Kao vlasnik firme koju vodite nekoliko godina ili pak više decenija, verovatno ćete prodaji iste pristupiti pristrasno. Međutim, prodaja razrađenog biznisa neće biti uspešna dok posao koji prodajete ne sagledate objektivno i kritički. 

 

Neke mane vaše firme koje su prestale da vam “bodu” oči itekako mogu odbiti potencijalne kupce, dok će kvaliteti koje možda smatrate najnormalnijim sastavnim delom svakog posla biti verovatno presudni za uspešnu prodaju, ako ih na pravi način predstavite. 

 

Dakle, objektivno razmotrite zbog čega prodajete vaš biznis, koji su njegovi kvaliteti, a koje mane. Pokušajte sve ovo da predstavite u najboljem, ali realnom svetlu, i već ste učinili prvi korak u ovom velikom zadatku. 

 

Kako prodati posao i firmu, a ne pozabaviti se dokumentacijom, njenim profilom i svim propratnim aktivnostima koje idu uz ovaj posao? Sam oglas za prodaju firme nije dovoljan da biste prodali biznis. U nastavku predstavljamo tri najvažnija koraka kojih bi trebalo da se pridržavate kada je u pitanju ustupanje razrađenog biznisa

#1 Priprema profila kompanije i neophodna dokumentacija

Priprema profila firme koju prodajete je prvi i najvažniji korak u ovom procesu. Ukoliko vaša ciljna grupa obuhvata i strane kupce, bilo bi dobro da ga prilagodite na srpskom i engleskom, odnosno nekom drugom stranom jeziku. Svrha profila kompanije je da kupcu prikaže realne karakteristike vašeg biznisa i sve prednosti njegove kupovine. 

 

S druge strane, tu je i neophodna dokumentacija koja predstavlja manje zanimljiv deo, ali bez nje se ne može, pa se potrudite da pribavite sve što vam je potrebno. Važnost dokumentacije leži u tome da kupac firme i vizuelno doživi sve prednosti kupovine vašeg posla, što uključuje i brojne vizuelne materijale. 

Šta sadrži profil firme?

Prodaja biznisa počinje kreiranjem kvalitetnog profila firme. Takav profil uključuje sve informacije i detalje o firmi, trenutno stanje firme, njen kapacitet, potencijal i konkurenciju. Ovo su bazične stvari koje će zanimati svakog kupca, pa se pobrinite da sve informacije implementirate u kvalitetan profil koji će pružiti sve odgovore kupcima. 

 

Prodaja firmi uz kvalitetan profil je ujedno i odraz profesionalnosti i ozbiljnosti, što je dodatni motiv da poradite na ovom segmentu prodaje. Bilo bi dobro da u okviru profila, ili negde izvan njega napomenete i koji su razlozi prodaje vašeg biznisa. Nije neophodno da zalazite mnogo u detalje lične prirode, ali ukoliko ne date baš nikakvo objašnjenje, biznis koji prodajete može delovati sumnjivo. 

 

Neophodna okumentacija 

Dokumentacija o firmi koju prodajte treba da sadrži prvenstveno knjigovodstvene dokumente, pravne akte i sličan materijal koji predstavlja dokaz o likvidnosti firme, izmirenim dugovima i plaćenom porezu.

 

Ne zaboravite ni kvalitetne fotografije lokacije, samog objekta, odnosno postrojenja i radnog procesa. Na ovaj način se potencijalnom kupcu vizuelno približava posao u najvećoj meri. 

 

Poželjna je i grafička adaptacija vizuelnih materijala, uz video materijal o biznisu i svim njegovim potencijalima. U okviru dokumentacije treba priložiti i tačne lokacije vašeg online prisustva, što uključuje web sajt, profile društvenih mreža i slično. 

#2 Kreiranje ponude i kontaktiranje potencijalnih kupaca

Nakon kreiranja ponude prodaje firme, treba pristupiti pripremi kampanje i kontaktiranja potencijalnih kupaca. Ovaj proces zahteva vreme i strpljenje, a sve počinje sa što preciznijim definisanjem ciljne grupe. To znači da treba da utvrdite kome želite da prodate firmu, i koje su karakteristike potencijalnih kupaca kojima upućujete ponudu. 

 

Kada u okviru definisane ciljne grupe pronađete potencijalnog kupca, utvrdite metod komunikacije i strategiju pregovaranja. Pod tim se podrazumeva utvrđivanje granica pregovaranja - jasno definisanje onog što biste prihvatili kao ponudu, i razdvajanje od onog što ne dolazi u obzir. 

 

U komunikaciji sa potencijalnim kupcima ne zaboravite da pružite uvid i u reference firme (s kim i šta se radilo), uspešne priče i najbolje projekte, kao i preporuke korisnika usluge/proizvoda koje vaša firma pruža. Zadovoljni korisnici/parneri sa kojima ste sarađivali su najbolje ogledalo kvaliteta biznisa koji prodajete, pa ne propustite da predstavite i ovu stranu vaše firme. 

#3 Pregovaranje sa kupcima

Pregovaranje sa kupcima oko prodaje vaše firme se najčešće odvija u okviru pregovaračkog sastanka. Osim vas kao prodavca i druge strane koja je kupac firme, treba uzeti u obzir i druge aktere dogovora, što uključuje advokate, brokere i slične učesnike. 

 

U okviru ovog sastanka se iznose krajnje ponude za prodaju/kupovinu biznisa, nakon čega se postiže dogovor. Prodaja biznisa se zvanično ostvaruje potpisivanjem ugovora sa kupcem. 

 

Iako smo istakli važnost kreiranja sadržajnog profila firme koju prodajete, budite spremni na niz dodatnih pitanja o poslovanju. Vrlo često ćete čuti i pitanja na koja ste dali odgovore u okviru prezentacije svoje firme, ali profesionalno je pružiti ih iznova, pa se pripremite na nova pitanja. 

Ovo su najvažniji saveti za uspešnu i brzu prodaju firme. Ideje za biznis nije lako izgraditi, ali se zato mnogi odlučuju da kupe već razrađen posao do koga dolaze putem pouzdanih internet platformi kao što je MojTrg.rs, pa se potrudite da u ovaj proces uđete što spremnije i profesionalnije. 

Ka vrhu