Napravite Mojtrg nalog i dobijte 5.000 dinara!

 

Kupovina firme - na šta obratiti pažnju prilikom kupovine razrađenog biznisa

Kupovina biznisa daje vam šansu da uplivate u preduzetničke vode, a da biznis ne izgrađujete od samog početka. Puno je prednosti i mana koje se odnose na kupovinu razrađenog biznisa, a ono što je sigurno je to da postoje stvari na koje posebno treba obratiti pažnju tokom ovog procesa.

Najlakši način za odabir firme koju ćete kupiti je slušanje svog instinkta i opredeljivanje za kupovinu firme koja se bavi poslom za koju ste strastveno zainteresovani. Međutim, strast nije dovoljna - iskustvo i poznavanje elemenata o kojima treba da razmislite prilikom kupovine firme su najvažniji prilikom donošenja konačne odluke o kupovini. U nastavku teksta saznajte na šta treba obratiti pažnju prilikom kupovine razrađenog biznisa

Kupovina firme - hoće li se isplatiti?

Prvo pitanje koje treba postaviti sebi pred kupovinu razrađenog biznisa je: Hoće li se isplatiti?, odnosno, Da li će kupovina biti uspešna?. Na primer, treba da razmislite koliko biste novca uložili da kupite, a zatim promenite neke elemente biznisa. Uradite računicu i razmislite o svim novčanim sredstvima koje planirate da uložite, a zatim i o tome koliko će se tih sredstava, i kada, vratiti.

Novac nije jedino sredstvo koje ulažete. Vreme, energija i posvećenost koju planirate da investirate u biznis jednako su bitni. Zato treba na vreme uraditi računicu, a ukoliko ste sasvim novi u biznis-vodama, možda bi bilo dobro da angažujete ekonomistu, koji će vam pomoći oko ovoga. Suštinski, cilj procene je vrlo jednostavan - jedini odgovor koji vam je potreban je da li će se kupovina preduzeća isplatiti ili ne. 

Dobro proučite ponudu firmi na prodaju

Ne kupujte prvo preduzeće koje vam se učini kompitabilnim sa Vašim preferncijama. Dobro proučite ponudu firmi na prodaju, jer ćete tako povećati sopstvene šanse da pronađete najbolje moguće preduzeće, skladno željama i ciljevima koje imate. 

Pročešljajte internet, raspitajte se, kupite oglase - nikada ne znate gde ćete naići na prodaju biznisa, koji će vas odmah očarati. Na MojTrg platformi, naići ćete na fantastične ponude ustupanja razrađenog biznisa. Obavezno prelistajte sve stranice, jer ćete konstantno nailaziti na optimalne ponude, od kojih će neka sigurno biti po Vašoj meri. 

Upoznajte firmu pre nego što je kupite

Količina resursa koju ćete uložiti u firmu najviše zavisi od zatečenog stanja u njoj, odnosno od ljudi i procesa koji su već prisutni, kao i i od iskustva koje imate u određenoj industriji. Ukoliko, na primer, kupujete kompaniju koja se bavi tehnologijom, a vama nedostaje iskustvo rada u tehnološkoj kompaniji, verovatno će vam trebati vremena da ukačite kako tačno funkcionišu procesi u preduzeću.

Zato je izuzetno važno da pre kupovine firme prionete na detaljno upoznavanje sa svim elementima. Potražite istoriju poslovanja, istražite firminu reputaciju, upoznajte zaposlene i način rada u samom preduzeću.

Zapitajte se zašto je firma na prodaju

Postoji mnoštvo razloga zbog koji će se preduzetnik odlučiti na to da proda svoje preduzeće, a Vi, kao neko ko želi da ga kupi, treba dobro da razmislite o njima. Od toga da je vlasnik prosto odlučio da promeni životni stil (npr. povlačenje u penziju), pa do toga da postoji fundamentalni problem u samoj kompaniji  - razloga za prodaju zasta može biti mnogo, a svakako nije svejedno koji su. 

Pitajte trenutnog vlasnika o tome zašto se odlučio na prodaju firme, a ako postoji neki problem sa preduzećem, potrudite se da saznate zašto se nije odlučio da ga ispravi, radije nego da proda preduzeće. 

Obratite pažnju na to da li je možda biznis loše osmišljen (npr. ne postoji mesta na tržištu za proizvod ili uslugu), da li su konkurenti daleko ispred, da li je preduzeće zaduženo, da li postoje problemi sa lokacijom, opremom ili menadžmentom

Pobrinite se da saznate što više stvari o firmi, njenim uspesima i neuspesima, izazovima i prilikama. Sem toga što o razlozima za prodaju treba da pričate sa vlasnikom, o poslovanju preduzeća razgovarajte i sa zaposlenima i dosadašnjim klijentima, kupcima ili koriscinama usluga preduzeća. 

Kupite biznis koji se poklapa sa Vašim budžetom i ciljevima

Prilikom kupovine razrađenog biznisa treba da obratite pažnju i uključite određene kriterijume. Važan kriterijum treba da bude budžet koji planirate da uložite u samu kupovinu, ali i dalje poslovne poteze koje planirate da uvrstite. 

Kriterijum za odabir biznisa treba da budu i Vaši lični ciljevi u vezi sa njim. Nije isto ako želite da kupite razređenu firmu kako biste je zadržali u zatečenom stanju, kao i kupovina firme s ciljem dodatnog razrađivanja biznisa i stvaranja viših prihoda.

Neke firme imaju sjajne mogućnosti za razradu svog poslovanja, dok druga preduzeća, na primer imaju ogromnu konkurenciju, koju je teško dostići, pa nemaju puno mogućnosti za napredak. U odnosu na svoj budžet i ciljeve - odaberite i razrađeni biznis koji kupujete.

Kupovina firme i donošenje konačne odluke

Nakon što ste obratili pažnju na sve važne stvari, o kojima treba razmišljati pred kupovinu biznisa, vreme je da donesete konačnu odluku. Stavite sve elemente na papir, dobro razmislite i opredelite se da li ćete se posvetiti određenom preduzeću i da li Vas je zainteresovalo dovoljno da to želite da uradite. 

Ukoliko ste prošli sve navedene korake i došli do pozitivnih odgovora, ostalo je samo da kontaktirate vlasnika preduzeća iz oglasa na MojTrg platformi. Ako ste i sami vlasnik preduzeća koje želite da prodate, ovde jednostavno, brzo i potpuno besplatno možete postaviti svoj oglas za prodaju razrađene firme. Tu se svakodnevno vrše kupovina i prodaja firmi, pa ćete i Vi brzo prodati ili kupiti razrađeni biznis!

Ka vrhu